Na verloop van tijd komt bij ieder museum onvermijdelijk de vraag naar boven: klopt onze strategie nog wel? De wereld om ons heen is veranderd, en wijzelf misschien ook. Is het tijd om onze koers aan te passen? Precies dáárvoor is het strategieatelier.
Het strategieatelier is een initiatief van De Museoloog dat begint met een intake-gesprek waarin de vraagstelling van het museum of de erfgoedinstelling besproken wordt. Het strategieatelier maakt op basis hiervan een projectvoorstel dat kan variëren van een kleinschalige analyse tot een complete strategische heroriëntatie.
Neem vrijblijvend contact met mij op voor een eerste kennismaking.
Waarom een strategieatelier?
Strategie is weten wat je wilt en slimme keuzes maken om dat te bereiken. Te vaak verdrinken mooie doelen in een veelheid aan ideeën, plannen en projecten die belangrijk lijken maar het niet zijn. In musea word je vaak zo in beslag genomen door de hectiek van alledag, dat de kloof tussen de mooie woorden in het beleidsplan en de dagelijkse praktijk steeds groter wordt. Strategie is logisch nadenken en je aandacht richten op de doelen die er werkelijk toe doen. Een goede strategie helpt bij het maken van lastige keuzes zodat alles wat je doet bijdraagt aan het bereiken van het overkoepelende doel. Het strategieatelier zorgt voor logica, structuur en helpt je koersvast naar je doel toe te werken.