In 12 jaar tijd is Stadsmuseum Harderwijk gegroeid van 3.000 naar meer dan 100.000 bezoekers per jaar. En in 2023, twee jaar geleden, zelfs naar meer dan 150.000 bezoekers. Hoe hebben ze dat gedaan! Hebben ze enorme blockbusters georganiseerd? Tonnen aan reclame uitgegeven?

Nee, niets van dat al. In Harderwijk hebben ze gekozen voor een no nonsens-aanpak. Zo zou ik het willen noemen. Weet wie je bent, wat je kunt en voor wie je het doet. Blijf dicht bij je publiek en ook bij jezelf. 

En, durf te vragen!

Dat is de succesformule van Corien van der Meulen directeur van Stadsmuseum Harderwijk en Sophie van Steenderen, de conservator. Twee hardwerkende enthousiastelingen die elkaar in aflevering 35 van mijn podcast De Museoloog  moeiteloos weten te vinden en aan te vullen.

Luister vanaf 17 april naar het verhaal van Corien van der Meulen en Sophie van Steenderen!

Schrijf je in voor inspirerende verhalen van mensen die musea in beweging brengen

Veranderen... Hoe dan? Lees het in De Museoloog: